In Google Workspace heeft iedere groep een e-mail adres en iedereen die lid is van deze groep ontvangt de mail. Als je lid bent van de groep kun je ook e-mail sturen namens deze groep. Voorbeelden zijn "communicatie@fornonprofits.nl" of "bestuur@fornonprofits.nl". Zodra je lid bent van en mail ontvangt gericht aan de groep kun je de aanvraag doen. Tijdens het aanvragen is er een stap waar je een mail ontvangt met een link. Als die link ontvangt bevestig je dat je mail ontvangt op deze groep en mag je vanaf dat moment e-mail namens de groep versturen.
Let op: deze bevestigingsmail wordt naar de groeps mail adres gestuurd, dus iedereen in deze groep ontvangt deze mail ook. Meld dus eerst aan de anderen in deze groep dat deze bevestigingsmail voor jou bedoeld is.
De afbeeldingen zijn onder elkaar gezet, maar staan naast elkaar.
In dit voorbeeld wil Paul de Wit van Communicatie mail versturen namens communicatie@fornonprofits.nl
Klik op: Nog een e-mailadres toevoegen
Er volgt een antiek GMail dialoogvenster (popup). Vul hierin de naam dat iedereen ziet en het e-mail adres.
Klik op Volgende stap >>
Controleer het e-mail adres en als dit in orde is, klik dan op Verificatie verzenden.
Sluit het venster zodra je de mail hebt ontvangen.
In je Inbox zou nu een mail moeten staan dat vergelijkbaar is met de afbeelding.
Als je akkoord bent, klik dan op de link.
De ouderwetse manier met veel klikken is onvermijdelijk. Hierna is bevestigd dat je de groep mag gebruiken en kun je verder aan de slag.
Controleer bij Instellingen > Accounts of het mail adres is toegevoegd. Rechts (niet op de afbeelding) kun je nog kiezen welke je standaard wilt en de 'display' naam te wijzigen.
Handig is om onder het "Bij het beantwoorden van een bericht" kopje de bullet "Beantwoorden vanf hetzelfde adres waar het bericht naar toe gezonden is". te kiezen.
Klik op "Opstellen" (van een nieuw bericht) en je ziet nu dat er naast "Van" een pulldown menu zichtbaar is.Â
De e-mail zou er ongeveer uit moeten zien zoals op de afbeelding.
Afbeelding stap